آموزش مدلسازی مقرنس با استفاده از نرم افزار ۳ds Max

در این آموزش ، نحوه مدلسازی و تکسچرینگ محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان مورد بررسی قرار می گیرد . پیش ازشروع مدلسازی ، بهتراست چند عکس از زوایای مختلف سوژه به عنوان مرجع تهیه گردد .

محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان

محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان

 

محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان

محراب مسجد شیخ لطف الله اصفهان

همچنین کمک گرفتن از نقشه های مدل مورد نظر در جهات مختلف در طول مدلسازی ، باعث می شود تا کار با دقت و سهولت بیشتری دنبال شود.

004003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای شروع ، مطابق تصویر چند Plane درویوهای نرم افزار ترسیم کرده و با نسبت دادن نقشه ها به Diffuse چند متریال آنها را بر روی Plane ها قرار دهید . دقت کنید نسبت Plane های ترسیم شده با نسبت طول و عرض نقشه ها بر حسب پیکسل هماهنگی داشته باشد . سپس با استفاده ازابزارهای Move , Rotate , Scale پلین های ترسیم شده را مانند شکل بر یکدیگر منطبق نمایید . این Plane ها بعنوان راهنما در طول مدلسازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

مدلسازی مقرنس

مدلسازی مقرنس

در صورتی که مپ ها به خوبی در ویو دیده نشوند ، وارد مسیر Customize > Preferences شده در قسمت Viewports گزینه Configure Driver را انتخاب کرده میزان Download Texture Size را بر روی ۵۱۲ قرار دهید .

مدلسازی مقرنس

مدلسازی مقرنس

شبیه سازی مقرنس

شبیه سازی مقرنس

برای مدلسازی مقرنس ، ابتدا یک نیم استوانه با تعداد اضلاع شمسه منطبق با نقشه ها ترسیم نموده و با راست کلیک بر روی آن Convert to Editable Mesh  را انتخاب کنید.

مدلسازی مقرنس

مدلسازی مقرنس

اکنون ، پولیگان های اضافی استوانه را حذف نمایید تا پوسته زیرین آن باقی بماند . برای شفاف شدن مدل جهت مشاهده نقشه ازپشت مدل انتخابی در ویو می توانید دکمه Alt+X را بزنید . همچنین باید ورتکسها را مطابق نقشه تنظیم نمایید .

شبیه سازی مقرنس

شبیه سازی مقرنس

حال نوبت به گسترش مدل رسیده است . برای این کار ، وارد زیرمجموعه Edge در Editable Mesh گردیده و دو عدد از آنها را مطابق شکل انتخاب کنید .

آموزش مدلسازی مقرنس

آموزش مدلسازی مقرنس

با نگه داشتن دکمه Shift و Move کردن Edge های انتخابی به سمت پایین ، از آنها کپی گرفته و جسم را گسترش دهید تا قسمت مثلث شکل مطابق نقشه ها و تصویر ایجاد گردد. توجه داشته باشید هر چه دفعات کپی گرفتن تا پایین بیشتر باشد انحنای مدل ایجاد شده نرم تر و مناسب تر خواهد بود . در این مرحله نیاز است تا از Vertex ها در زیرمجموعه Editable Mesh کمک گرفته شود تا با جابجا نمودن آنها به شکل مورد نظر برسید .

آموزش مدلسازی مقرنس

آموزش مدلسازی مقرنس

برای جوش دادن و یکی کردن Vertex های انتخابی در قسمت پایین ، آنها را انتخاب نموده و در پارامترهای Editable Mesh گزینه Weld را بزنید .

آموزش شبیه سازی مقرنس

آموزش شبیه سازی مقرنس

به همین ترتیب ، کاسه ها و سایر قسمت های مقرنس را مدلسازی نمایید . در قسمت پولیگان نیز می توانید کاسه ها را انتخاب نموده و با نگه داشتن دکمه Shift از آنها کپی بگیرید .

آموزش مدلسازی سازی مقرنس

آموزش مدلسازی سازی مقرنس

برای انطباق دقیق Vertex ها در کنار یکدیگر، ابزار Snap را در قسمت نوار ابزار بالا فعال نموده و با راست کلیک بر روی این ابزار ، پارامترهای آن را مانند شکل تنظیم نمایید . با فعال بودن این ابزار ، به راحتی می توانید Vertexها را بر روی یکدیگر منطبق نمایید .

مدلسازی مقرنس

شبیه سازی مقرنس

برای ایجاد شکستگی های مدل ، وارد زیرمجموعه Polygon در Editable Mesh گردیده و پولیگان هایی را که می خواهید لبه های آنها شکسته دیده شود انتخاب نموده در قسمت Smoothing Groups برای هر دسته از آنها یک عدد انتخاب نمایید.

آموزش مدلسازی مقرنس

آموزش مدلسازی مقرنس

برای مدلسازی کاشی ستاره ای شکل ، در قسمت Shapes گزینه Star را انتخاب نموده ، تعداد Point های آن را ۵ قرار داده و شعاع آن را مطابق نقشه ها تنظیم نمایید .

مدلسازی مسجد شیخ لطف الله

مدلسازی مسجد شیخ لطف الله

سپس آن را به Editable Mesh تبدیل نمایید تا از حالت دو بعدی خارج شود . دقت کنید پوسته های آن به سمت پایین قرار گرفته باشد.برای متصل کردن آن به مدل مقرنس ، در پارامترهای Editable Mesh گزینه Attach را فعال نموده و با کلیک بر روی مدل مقرنس آنها را یکی کنید . اکنون مرحله مدلینگ به اتمام رسیده است .

مدلسازی مسجد

تکسچرینگ مقرنس

برای تکسچرینگ و متریال دهی این کار ، مدل را انتخاب نموده و در قسمت Midifier List گزینه Unwrap UVW را به مدل نسبت دهید .

تکسچرینگ مقرنس

تکسچرینگ مقرنس

در پارامترهای Unwrap گزینه Open UV Editor را بزنید تا پنجره Edit UVWs باز شود .

تکسچرینگ مقرنس

تکسچرینگ مقرنس

زیر مجموعه Face ابزار Unwrap را انتخاب نموده و سطوح مورد نیاز برای تکسچرینگ را انتخاب کنید .

شبیه سازی معماری سنتی

شبیه سازی معماری سنتی

پس از انتخاب پولیگان های هر سطح ، بر روی ابزار Quick Planar Map در پارامترهای Unwrap کلیک نمایید تا بصورت مسطح در پنجره Edit UVWs قرار گیرند .

مدلسازی معماری سنتی

مدلسازی معماری سنتی

اکنون با استفاده از ابزارهای موجود در این پنجره سطوح را در کادر مربع شکل پنجره Edit UVWs بچینید .

تکسچرینگ مقرنس

تکسچرینگ مقرنس

حال ، در منوی این پنجره وارد Tools > Render UVW Template شده با انتخاب سایز مناسب از سطوح چیده شده یک رندر گرفته و آنرا ذخیره نمایید .

مدلسازی مقرنس

مدلسازی مقرنس

اکنون رندر گرفته شده را در نرم افزار Photoshop باز نموده و با استفاده از ابزارهای Transform عکس های گرفته شده از کاشی ها را بر روی سطوح منطبق نمایید . برای از بین بردن سایه ها و یا هایلایت های ناخواسته عکس ها ، می توانید از ابزار Image > Adjustments > Shadows/Highlights استفاده کنید .

شبیه سازی مقرنس

شبیه سازی مقرنس

پس از ذخیره کردن تکسچر طراحی شده در فتوشاپ ، مجددا به محیط مکس بازگشته ، از این تکسچر در ساخت متریال مقرنس استفاده نموده و آن را به مدل ساخته شده نسبت دهید . به این ترتیب کار مدلینگ و تکسچرینگ این مقرنس به اتمام رسید .

آموزش مدلسازی مقرنس

آموزش مدلسازی مقرنس

با تشکر فراوان از مولف این مقاله، استاد محمد یزدی راد

جهت دانلود فایل پاور پوینت این مقاله اینجا کلیک نمائید.

جهت دریافت مجموعه آموزش شبیه سازی معماری سنتی با تدریس استاد محمد یزدی راد اینجا و برای دریافت مجموعه آموزش VRay اینجا کلیک نمائید.

همچنین جهت دریافت هردو مجموعه آموزشی با ۲۰% تخفیف به اینجا مراجعه نمائید.

سبد خرید خالی است